Sentrale verv
Ønsker du å fremme studentenes stemme?
Ifølge Universitets og Høyskoleloven § 4-4 skal studentene ha minst 20% av medlemmene i råd og utvalg med beslutningsmyndighet. Dette gir studentene en god mulighet til å være med å påvirke hvordan vi vil at OsloMet skal være.
OsloMet består av mange råd, nemnder og utvalg hvor man trenger studentrepresentanter. Er du semesterregistrert student ved OsloMet kan du stille som studentrepresentant og være med å påvirke. Flere av vervene er honorert.
En av Studentparlamentets oppgaver er å velge representanter inn i ulike råd, nemnder og utvalg på universitetsnivå. Kunne du tenke deg å stille som studentrepresentant? Ta kontakt med oss i Arbeidsutvalget til Studentparlamentet på studentparlamentet@oslomet.no. Les mer om de ulike rådene, utvalgene og nemndene du kan stille til her:

Universitetsstyret
Arbeidsoppgaver:
I universitetsstyret har man et av de største og viktigste vervene for studentene på OsloMet. Universitetsstyret består av 11 personer som har ansvar for universitetets strategiske virksomhet og drift. Eksempler på saker som behandles i styret er opprettelse eller nedleggelse av studier, ansette OsloMets’ rektor og ledelse, vedta budsjett og andre viktige saker. Som universitetsstyrerepresentant har man også ansvar for å orientere Studentparlamentet om styrets arbeid, og delta på samarbeidsmøter og seminarer med relevante representanter eller organer fra OsloMet eller styremedlemmer fra andre institusjoner.
Møtevirksomhet: Styret har mellom 3 og 5 møter i semesteret.
Virketid: 1. juli til 31. juni
Antall studenter: 2 faste og 2 vararepresentanter, ett av hvert kjønn.
Forsknings- og utviklingsutvalget (FoU)
Arbeidsoppgaver:
Ønsker du at forskning i større grad skal prege utdanningen på OsloMet? Forsknings- og utviklingsutvalget (FoU-utvalget) jobber for de strategiske spørsmålene om OsloMets forskning og utvikling. Utvalget skal arbeide for å stimulere OsloMets fagmiljøer til publisering og formidling av forskning og for å styrke forskningens synlighet i utdanning.
Møtevirksomhet: Ca. 1-2 ganger i måneden.
Møteplan: Møteplan vedtas på høsten.
Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 2 timer forberedelse. Utbetales etter siste møtet for semesteret.
Antall studenter: 2 faste og 2 vararepresentanter.
Virketid: 1. juli til 30. juni.
Kontaktperson:
Hebe Gunnes
hebe.gunnes@oslomet.no
Utdanningsutvalget (UU)
Arbeidsoppgaver:
Ønsker du å videreutvikle OsloMets utdanninger? Utdanningsutvalget jobber for en helhetlig kvalitet i OsloMets utdanninger, og gjør dette ved å diskutere sentrale saker om utdanning på OsloMet. Utvalget har også ansvar for å sikre koblingen mellom utdanning og forskning og utvikling. Studentstemmen er svært viktig i dette utvalget.
Møtevirksomhet: Ca. 1 gang i måneden
Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 1 time forberedelse. Utbetales etter siste møtet for semesteret.
Antall studenter: 3 faste, med 3 varaer. Utdanning og internasjonaliseringsansvarlig utgjør 1 av de faste. Minst to kjønn skal være representert.
Virketid: fra. 1. juli til 30. juni.
Kontaktperson:
Inger Langeggen
ingerla@oslomet.no
Læringsmiljøutvalget (LMU)
Arbeidsoppgaver:
Er du opptatt av at studentene skal ha et godt læringsmiljø? LMU følger opp saker om fysisk, psykososialt, pedagogisk og organisatorisk læringsmiljø. Alt fra luftkvalitet, campusutvikling og egnede leseplasser til foreningsmiljø og studiestart. LMU rapporterer direkte til styret, og er derfor et viktig talerør for studentene opp mot Universitetets øverste ledelse. LMU skal være delaktig i overordnede spørsmål som har noe med studentenes hverdag på OsloMet. LMU behandler ikke enkeltsaker, men jobber med læringsmiljø på et overordnet nivå. Annet hvert år er det en student som er leder for utvalget.
Les mer på nettsidene: https://student.oslomet.no/leringsmiljoutvalget
Møtevirksomhet: Det er ca. 3 møter i semesteret.
Godtgjøring: 573 kr pr. time + ca. 1 time forberedelse. Utbetales ved slutten av semesteret.
Antall studenter: 6 faste, med 6 varaer.
Virketid: 1. juli til 30. juni.
Kontaktperson:
Kyrre Goksøyr
kyrremat@oslomet.no
Nemnd for Studentsaker
Arbeidsoppgaver:
Nemnd for studentsaker er institusjonens øverste klageorgan og fatter endelig vedtak i alle studentrelaterte saker som gjelder klager på enkeltvedtak og klager over formelle feil. Nemnd for studentsaker behandler også saker som gjelder mistanke om fusk/forsøk på fusk, politiattester med merknad, utestengning fra institusjonen og andre saker som følger av lovens eller styrets bestemmelse.
Nemd for studentsaker har fem medlemmer med personlige varamedlemmer, hvorav to skal være studentrepresentanter.
Møtevirksomhet: Ca en gang i måneden
Godgjøring: 573 kr pr. time. + 1,5 time forberedelse per sak. Utbetales etter siste møtet for semesteret.
Antall studenter: 2 faste.
Sakspapirer: Større mengde sakspapirer, krever at du setter deg godt inn i sak, noen timer lesetid.
Virketid: 1. juli til 30. juni.
Skikkethetsnemnda
Arbeidsoppgaver:
Studerer du på en utdanning som er omfattet av skikkethetsvurdering? Er du opptatt av å ivareta de sårbare grupper som studentene skal møte i arbeidslivet? Skikkethetsnemnda vurderer om studenter er skikket for det yrket vedkommende utdanner seg til, dersom det er begrunnet tvil for dette. Et verv med mye ansvar, der du må være bevisst din rolle. Opplæring gis.
Møtevirksomhet: Ved behov, tradisjonelt få møter.
Møteplan: Ved behov, sekretær i utvalget avtaler. Møter på ettermiddag, mellom 13 og 18.
Godgjøring: 573 kr pr. time. + 1,5 time forberedelse per sak. Utbetales etter siste møtet for semesteret.
Antall studenter: 2 faste.
Sakspapirer: Større mengde sakspapirer, krever at du setter deg godt inn i sak, noen timer lesetid.
Virketid: 1. juli til 30. juni.
Kontaktperson:
Nayén Bacci Myhrvold
nayba@oslomet.no
Ansettelsessutvalget for Professer, forsker 1 og dosenter
Arbeidsoppgaver:
Tilsettingsutvalget er for deg som er en god menneskekjenner, og opptatt av å tilsette de riktige menneskene for OsloMet. Dette utvalget jobber med å godkjenne utlysningstekster, oppnevne sakkyndige utvalg, tilkjenne opprykk og innvilge søknader om å fortsette i stillingen utover fylte 70 år.
Møtevirksomhet: Hver 4. uke, torsdager. Møtene varer ca 1 time. Enkelte møter avholdes på e-post.
Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 1. time forberedelse. Utbetales etter siste møtet semesteret.
Antall studenter: 1 fast, med vara. (Vara er ønskelig at sitter som fast i UF-tilsettingsutvalget).
Sakspapirer: Blir utsendt senest torsdag uken før møtet. Sakspapirene er taushetsbelagt og er kun synlig for studentrepresentanten.
Virketid: 1. juli til 30. juni.
Ansettelsessutvalget for undervisnings- og forskeransatte
Arbeidsoppgaver:
Tilsettingsutvalget er for deg som er en god menneskekjenner, og opptatt av å tilsette de riktige menneskene for OsloMet. Dette utvalget jobber med å godkjenne utlysningstekster, oppnevne sakkyndige utvalg, tilkjenne opprykk.
Møtevirksomhet: Møte etter behov.
Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 1. time forberedelse. Utbetales etter siste møtet semesteret.
Antall studenter: 1 fast, med vara.
Sakspapirer: Blir utsendt senest torsdag uken før møtet. Sakspapirene er taushetsbelagt og er kun synlig for studentrepresentanten.
Virketid: 1. juli til 30. juni.
Styret for senter for velferd- og arbeidslivsforskning (SVA-styret)
Arbeidsoppgaver:
I møtene i SVA-styret vil du være med på å behandle saker som: kvartalsrapport av økonomi, ansettelser av forskningsinstituttledere, ulike orienteringer tilknyttet virksomheten SVA driver med.
Møtevirksomhet: 2-3 møter i semesteret.
Godtgjøring: 573kr pr time
Virketid: 1.juli til 30. juni.
Styringsgruppa INTERACT
Arbeidsoppgaver: Som del av styringsgruppen skal du være tett på prosjektet og delta i strategiske beslutninger for INTERACT.
Møtevirksomhet: Maks 2 møter i semesteret.
Godtgjøring: 573 kr pr time + 1 time forberedelsestid
Antall studenter: 2 faste, ett av hvert kjønn.
Virketid: 1.7.2025-30.6.2026
Kontaktperson:
Ellen Merethe Magnus
ellen-merethe.magnus@oslomet.no
Nettside: INTERACT – Tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres – OsloMet
Utvalg for samfunnsforbedringer
Arbeidsoppgaver:
Utvalg for samfunnsforbedringer skal bidra til å utvikle institusjonens arbeid med samfunnsforbedring, herunder innovasjon og bærekraft. Utvalget skal fatte beslutninger i saker som er delegert fra rektor, og gi råd til institusjonsledelsen i saker som omhandler institusjonens bidrag til samfunnsforbedringer, med spesielt fokus på bærekrafts- og innovasjonsarbeid. Utvalget skal være en arena for å drøfte strategiske sider ved bærekraft og innovasjon. Utvalget skal gi råd om bærekrafts- og innovasjonsarbeid ved OsloMet og foreslå indikatorer for rapportering.
Møtevirksomhet: 3 ganger i semesteret
Godtgjøring: 573 kr pr time
Antall studenter: 2 faste, 2 vara
Kontaktperson:
Nina Helene Løvmo
ninalo@oslomet.no
Nettside: Utvalg for samfunnsforbedringer – Ansatt – minside
Studentparlamentets egne komiteer
Studentparlamentets Kontrollkomite
Arbeidsoppgaver:
Er du en regelrytter og opptatt av at ting går sin rette gang? Kontrollkomiteen jobber for at Studentparlamentet og dets arbeidsutvalg følger egne vedtekter og vedtatt politikk. Det er et lærerikt og spennende verv.
Møtevirksomhet: Kontrollkomiteen må delta på alle møter i Studentparlamentet, som er ca. en gang i måneden. Man har også møterett til Arbeidsutvalgets møter.
Godtgjøring: Det er ingen honorar for dette vervet.
Antall studenter: 3 representanter. 1 velges for sommer-sommer, og 2 velges for vinter-vinter.
Sakspapirer: Sakspapirer til SP-møter sendes ut senest 8 virkedager før møtet, sakspapirer til AU-møter sendes ut senest 24 timer før møtet.
Virketid:
Sommer: 1. juli – 30. juni
Vinter: 1. januar – 31. desember
Studentparlamentets Valgkomite
Arbeidsoppgaver:
Dersom du er en menneskekjenner som ønsker det beste for Studentparlamentet, burde du stille til valgkomiteen. Valgkomiteen har som oppgave å vurdere kandidater til enkelte av de viktigste vervene for Studentparlamentet. Valgkomiteen bruker mye tid på å lære alle kandidater å kjenne, for å deretter innstille på den de mener er den beste kandidaten.
Møtevirksomhet: Valgkomiteen møtes sjeldent første halvår, med mindre det må foretas valg og suppleringer gjennom høstsemesteret. På vårsemesteret møtes valgkomiteen hyppigere og det oppfordres til at valgkomiteens medlemmer deltar på Studentparlamentets møter. I perioden frem mot valgmøte møtes valgkomiteen flere ganger i uken for å gjennomføre intervjuer o.l.
Møteplan: Ingen faste møter.
Godtgjøring: Det er ingen honorar for dette vervet.
Antall studenter: 1 leder og 4 representanter
Virketid: 1. juli – 30. juni
Mer om arbeidet:
Studentparlamentet oppererer med valgkomité. Valgkomitéen har som mandat å legge frem et forslag for parlamentet om hvem de mener er mest egnet til når det kommer til universitetets viktigste verv.
Til noen av vervene vil det bli laget en innstilling (anbefaling) på kandidater av Studentparlamentets valgkomite. Disse vervene vil derfor ha en egen prosess. For alle andre verv stiller kandidatene til valg på selve valgmøtet. En oversikt over alle vervene ligger lenger ned på siden.
For å bli med i valgkomiteens vurdering må man fylle ut kandidatskjema hvor man legger ved profilbilde og CV samt krysser av for de vervene man stiller til.
Kandidatskjema legges ut nærmere valg.
I kandidatskjemaet skal du laste opp CV og svare på spørsmålene som blir tilt i skjemaet. Det vil være en frist for å sende inn skjema.
Valgkomiteen vil kontakte kandidatene etter fristen for å avtale tid for intervju.
OBS! Kandidater til Arbeidsutvalget og Universitetsstyret vil få en Caseoppgave som de skal svare på før intervjuet.
Valgkomiteen kan nås på vkoslomet@gmail.com. Valgkomiteen vil også være tilgjengelig for å treffes på møtene til Studentparlamentet og etter avtale.
Hvert år arrangeres det også en sofaprat på kveldstid. Her får kandidatene til Arbeidsutvalget og Universitetsstyret presentere seg og andre kan stille spørsmål til kandidatene. Arrangementet for sofapraten vil bli godt annonsert.
Hvordan du blir valgt:
Du stiller til valg gjennom å møte opp på selve møtet og melde ifra om ditt kandidatur. Dersom du ikke har mulighet til å delta, men ønsker å stille til valg, kan du sende en henvendelse til Studentparlamentet.
Selv om valgkomitéens innstilling blir lagt fram på møtet, har alle muligheten til å “benke” på den innstilte plassen. I så fall melder du ditt kandidatur etter at innstillingen har blitt lest opp. Om du allerede har meldt ditt kandidatur til valgkomitéen, men ikke blitt innstillt, kan du velge å opprettholde ditt kandidatur.
Alle som stiller til valg har mulighet til å holde en valgtale. For kandidater til Arbeidsutvalget og universitetsstyret har man inntil 3 minutter, mens øvrige verv har 2 minutter.
Frist for å stille til valg:
Frist for å stille til valg er alltid under valget det velges til. Kandidater oppfordres til å møte minimum 30 minutter før oppsatt tid for valget til det vervet de stiller til (se tidsplan). Tidsplanen er veiledende, men et valg vil ikke starte tidligere enn 30 min før oppsatt tid.
Frist for å bli vurdert av valgkomiteen:
Valgkomiteen vurderer og innstiller på kandidater til Arbeidsutvalget, Universitetsstyret, Skikkethetsnemda, Klagenemda og Kontrollkomiteen. For å bli vurdert av valgkomiteen må du registrere ditt kandidatur innen utgangen av fredag 12. april. Dette er fordi valgkomiteen skal ha tid til å intervjue og vurdere kandidater og gi kandidatene til Arbeidsutvalget og Universitetsstyret oppgaver som skal besvares. Det vil være mulig å stille til disse vervene også etter 12. april, men da vil du ikke bli vurdert av valgkomiteen.
For spørsmål rundt valgkomiteens arbeid og innstillinger send mail til vkoslomet@gmail.com.