Utvalg, råd og verv

Ønsker du å fremme studentenes stemme?

OsloMet består av mange råd, nemnder og utvalg hvor man trenger studentrepresentanter. Er du semesterregistrert student ved OsloMet kan du stille som studentrepresentant og være med å påvirke. Flere av vervene er honorert.

Studentparlamentet velger representanter inn i ulike råd, nemnder og utvalg på universitetsnivå. Studentrådene og studentenes fakultetsråd velger inn representanter til verv henholdsvis på institutts- og fakultetsnivå.


Universitetsnivå

Vervene på universitetsnivå velges av Studentparlamentet på valgmøte rundt månedsskiftetav april/mai. Studentene som velges på valgmøte sitter i verv i et studieår. Kontakt Studentparlamentet dersom du er interessert i noen av vervene under. Det hender at Studentparlamentets supplerer til råd og utvalg gjennom året.
Interessert i verv på universitetsnivå? Kontakt Studentparlamentet!

Universitetsstyret

Arbeidsoppgaver:
I universitetsstyret har man et av de største og viktigste vervene for studentene på OsloMet. Universitetsstyret består av 11 personer som har ansvar for universitetets strategiske virksomhet og drift. Eksempler på saker som behandles i styret er opprettelse eller nedleggelse av studier, ansette OsloMets’ rektor og ledelse, vedta budsjett og andre viktige saker. Som universitetsstyrerepresentant har man også ansvar for å orientere Studentparlamentet om styrets arbeid, og delta på samarbeidsmøter og seminarer med relevante representanter eller organer fra OsloMet eller styremedlemmer fra andre institusjoner.

Møtevirksomhet: Styret har mellom 3 og 5 møter i semesteret.

Virketid: 1. juli til 31. juni

Antall studenter: 2 faste og 2 vararepresentanter, ett av hvert kjønn.

Skikkethetsnemnda

Arbeidsoppgaver:
Studerer du på en utdanning som er omfattet av skikkethetsvurdering? Er du opptatt av å ivareta de sårbare grupper som studentene skal møte i arbeidslivet? Skikkethetsnemnda vurderer om studenter er skikket for det yrket vedkommende utdanner seg til, dersom det er begrunnet tvil for dette. Et verv med mye ansvar, der du må være bevisst din rolle. Opplæring gis.

Møtevirksomhet: Ved behov, tradisjonelt få møter.

Møteplan: Ved behov, sekretær i utvalget avtaler. Møter på ettermiddag, mellom 13 og 18.

Godgjøring: 573 kr pr. time. + 1,5 time forberedelse per sak. Utbetales etter siste møtet for semesteret.

Antall studenter: 2 faste.

Sakspapirer: Større mengde sakspapirer, krever at du setter deg godt inn i sak, noen timer lesetid.

Virketid: 1. juli til 30. juni.

Kontaktperson:
Nayén Bacci Myhrvold
nayba@oslomet.no

Forskning- og utviklingsutvalget (FoUu)

Arbeidsoppgaver:
Ønsker du at forskning i større grad skal prege utdanningen på OsloMet? Forsknings- og utviklingsutvalget (FoU-utvalget) jobber for de strategiske spørsmålene om OsloMets forskning og utvikling. Utvalget skal arbeide for å stimulere OsloMets fagmiljøer til publisering og formidling av forskning og for å styrke forskningens synlighet i utdanning.

Møtevirksomhet: Ca. 1-2 ganger i måneden.

Møteplan: Møteplan vedtas på høsten.

Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 2 timer forberedelse. Utbetales etter siste møtet for semesteret.

Antall studenter: 2 faste og 2 vararepresentanter.

Virketid: 1. juli til 30. juni.

Kontaktperson:
Hebe Gunnes
hebe.gunnes@oslomet.no

Utdanningsutvalget (UU)

Arbeidsoppgaver:
Ønsker du å videreutvikle OsloMets utdanninger? Utdanningsutvalget jobber for en helhetlig kvalitet i OsloMets utdanninger, og gjør dette ved å diskutere sentrale saker om utdanning på OsloMet. Utvalget har også ansvar for å sikre koblingen mellom utdanning og forskning og utvikling. Studentstemmen er svært viktig i dette utvalget.

Møtevirksomhet: Ca. 1 gang i måneden

Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 1 time forberedelse. Utbetales etter siste møtet for semesteret.

Antall studenter: 3 faste, med 3 varaer. Utdanning og internasjonaliseringsansvarlig utgjør 1 av de faste. Minst to kjønn skal være representert.

Virketid: fra. 1. juli til 30. juni.

Kontaktperson:
Inger Langeggen
ingerla@oslomet.no

Ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskeransatte

Arbeidsoppgaver:
Ansettelsesutvalget er for deg som er en god menneskekjenner, og opptatt av å tilsette de riktige menneskene for OsloMet. Dette utvalget jobber med å godkjenne utlysningstekster, oppnevne sakkyndige utvalg, tilkjenne opprykk.

Møtevirksomhet: Møte etter behov.

Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 1. time forberedelse. Utbetales etter siste møtet semesteret.

Antall studenter: 1 fast, med vara. 

Sakspapirer: Blir utsendt senest torsdag uken før møtet. Sakspapirene er taushetsbelagt og er kun synlig for studentrepresentanten.

Virketid: 1. juli til 30. juni.

Ansettelsessutvalget for professor, forsker 1 og dosenter

Arbeidsoppgaver:
Ansettelsessutvalget er for deg som er en god menneskekjenner, og opptatt av å tilsette de riktige menneskene for OsloMet. Dette utvalget jobber med å godkjenne utlysningstekster, oppnevne sakkyndige utvalg, tilkjenne opprykk og innvilge søknader om å fortsette i stillingen utover fylte 70 år.

Møtevirksomhet: Hver 4. uke, torsdager. Møtene varer ca 1 time. Enkelte møter avholdes på e-post.

Godtgjøring: 573 kr pr. time. + ca. 1. time forberedelse. Utbetales etter siste møtet semesteret.

Antall studenter: 1 fast, med vara. (Vara er ønskelig at sitter som fast i UF-tilsettingsutvalget).

Sakspapirer: Blir utsendt senest torsdag uken før møtet. Sakspapirene er taushetsbelagt og er kun synlig for studentrepresentanten.

Virketid: 1. juli til 30. juni.

Styringsgruppe for INTERACT

Arbeidsoppgaver: 
Som del av styringsgruppen skal du være tett på prosjektet og delta i strategiske beslutninger for INTERACT.

Møtevirksomhet: Maks 2 møter i semesteret.

Godtgjøring: 573 kr pr time + 1 time forberedelsestid

Antall studenter: 2 faste, ett av hvert kjønn.

Virketid: 1.7.2025-30.6.2026

Kontaktperson:
Ellen Merethe Magnus
ellen-merethe.magnus@oslomet.no

Nettside: INTERACT – Tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres – OsloMet

Klagenemnda

Arbeidsoppgaver:
Nemnd for studentsaker er institusjonens øverste klageorgan og fatter endelig vedtak i alle studentrelaterte saker som gjelder klager på enkeltvedtak og klager over formelle feil. Nemnd for studentsaker behandler også saker som gjelder mistanke om fusk/forsøk på fusk, politiattester med merknad, utestengning fra institusjonen og andre saker som følger av lovens eller styrets bestemmelse.

Nemd for studentsaker har fem medlemmer med personlige varamedlemmer, hvorav to skal være studentrepresentanter.

Møtevirksomhet: Ca en gang i måneden

Godgjøring: 573 kr pr. time. + 1,5 time forberedelse per sak. Utbetales etter siste møtet for semesteret.

Antall studenter: 2 faste.

Sakspapirer: Større mengde sakspapirer, krever at du setter deg godt inn i sak, noen timer lesetid.

Virketid: 1. juli til 30. juni.

Læringsmiljøutvalget (LMU)

Arbeidsoppgaver:
Er du opptatt av at studentene skal ha et godt læringsmiljø? LMU følger opp saker om fysisk, psykososialt, pedagogisk og organisatorisk læringsmiljø. Alt fra luftkvalitet, campusutvikling og egnede leseplasser til foreningsmiljø og studiestart. LMU rapporterer direkte til styret, og er derfor et viktig talerør for studentene opp mot Universitetets øverste ledelse. LMU skal være delaktig i overordnede spørsmål som har noe med studentenes hverdag på OsloMet. LMU behandler ikke enkeltsaker, men jobber med læringsmiljø på et overordnet nivå. Annet hvert år er det en student som er leder for utvalget.

Les mer på nettsidene: https://student.oslomet.no/leringsmiljoutvalget

Møtevirksomhet: Det er ca. 3 møter i semesteret.

Godtgjøring: 573 kr pr. time + ca. 1 time forberedelse. Utbetales ved slutten av semesteret.

Antall studenter: 6 faste, med 6 varaer.

Virketid: 1. juli til 30. juni.

Kontaktperson:
Kyrre Goksøyr
kyrremat@oslomet.no

Senter for velferds- og arbeidslivsforskning-styret (SVA-styret)

Senterstyret er det øverste organ ved senteret for velferds- og arbeidslivsforskning. Senterstyret har ansvar for å fastsette overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten ved senteret, i overensstemmelse med de lover, forskrifter og regler som gjelder, og rammer og mål som gis av styret ved OsloMet. Senterstyret skal sikre at senteret er i god utvikling, at virksomheten holder et høyt faglig nivå og drives effektivt, og skal sørge for kvalitetsutvikling og kvalitetssikring av virksomheten senteret har ansvar for. Studentrepresentanter: 2 faste + 2 vara

Utvalg for samfunnsforbedringer

Arbeidsoppgaver:
Utvalg for samfunnsforbedringer skal bidra til å utvikle institusjonens arbeid med samfunnsforbedring, herunder innovasjon og bærekraft.  Utvalget skal fatte beslutninger i saker som er delegert fra rektor, og gi råd til institusjonsledelsen i saker som omhandler institusjonens bidrag til samfunnsforbedringer, med spesielt fokus på bærekrafts- og innovasjonsarbeid. Utvalget skal være en arena for å drøfte strategiske sider ved bærekraft og innovasjon. Utvalget skal gi råd om bærekrafts- og innovasjonsarbeid ved OsloMet og foreslå indikatorer for rapportering. 

Møtevirksomhet: 3 ganger i semesteret

Godtgjøring: 573 kr pr time

Antall studenter: 2 faste, 2 vara

Kontaktperson:
Nina Helene Løvmo
ninalo@oslomet.no

Nettside: Utvalg for samfunnsforbedringer – Ansatt – minside


Fakultetsnivå

Det er ikke alle fakultetene som har samme råd og utvalg. Derfor har vi merket hvilket fakultet som har det i parentes. De ulike rådene og utvalgene skal ha 20% studentrepresentasjon. Vervene på fakultetsnivå velges på allmøter på fakultetene, de avholdes rundt starten av mai og verv-perioden er et studieår.
Interessert i verv på fakultetsnivå? Kontakt ditt Studentenes fakultetsråd


Noen verv er tilgjengelig på bare noen fakulteter
HV = Fakultet for helsevitenskap
LUI = Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
SAM = Fakultet for samfunnsvitenskap
TKD = Fakultet for teknologi, kunst og design


Studentenes fakultetsrådstyret (alle fakultetene)

Studentenes fakultetsråd har et styre som består av leder og nestleder. Disse velges først på allmøtet og er ansatt i stillinger på henholdsvis 15% og 10%. De jobber med saker som opptar studentene ved fakultetet. Leder og nestleder skal følge opp det de fakultetstillitsvalgte mener.

Studentenes fakultetsråd har som hovedoppgave å følge opp studentråd og andre tillitsvalgte ved fakultetet og sørge for at deres saker går videre til ledelsen ved fakultetet og til Studentparlamentet. I tillegg arrangerer de Studentenes fakultetsrådsmøter på sitt fakultet som består av representanter fra de honorerte vervene under.

Lønnet

Fakultetsråd (alle fakultetene)

Dette utvalget gir råd til dekanen om overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten ved fakultetet. Fakultetsrådene består av undervisnings- og forskningsansatte, administrativt ansatte, representanter fra praksisfeltet og studentrepresentanter.

Fakultetsstyret (alle fakultetene)

Dette er det øverste overordnede organet på fakultetet og vedtar mål, prioriteringer og strategier for virksomheten ved fakultetet. Fakultetsstyrene består av undervisnings- og forskningsansatte, administrativt ansatte, representanter fra praksisfeltet og studentrepresentanter. Fakultetets øverste leder (Dekan) leder møtene.

Honorert

Ansettelsesutvalget for undervisning- og forskningstillinger

Vedtar hvilke søkere som skal ansettes i undervisnings- og forskningsstillinger ved de enkelte fakultetene. Beslutningenes tas med hjelp og utgangspunkt i et innstillingsdokument som er forberedt i forkant. Vil du være med på å ansette egen underviser?

Honorert

SiO mat og drikke brukerutvalg (1 fra hvert fakultet)

Kantinene, eid av SiO, ved OsloMet ønsker alltid å bli bedre og tilpasse seg studentenes behov og ønsker. Brukerutvalget er med å avgjøre hvilke tilbud, rabatter, kampanjer og innkjøp kantinene skal gjøre.

Ikke honorert

Forskning og utviklingsutvalget (FoU) (alle fakultetene)

Her skal utvalget fordele midler til forskning- og utviklingsvirksomheten ved fakultetet. Utvalget er rådgivende overfor fakultetsledelsen.

Honorert

Utdanningsutvalget (UU)

Utdanningsutvalget på fakultetsnivå er rådgivende overfor fakultetsledelsen. Utvalget skal bidra til å utvikle fakultetets utdanninger. Utvalget skal også bidra til at fakultetet har en helhetlig utdanningsstrategi og en samfunnsrelevant studieportefølje av programmer med høy kvalitet som reflekterer OsloMets faglige profil og egenart. Endringer i programplaner skal gjennom utdanningsutvalget.

Honorert

Juryen for Årets Underviser (alle fakultetene)

Hvert år nomineres flere undervisere på OsloMet til den gjeve prisen Årets Underviser. I denne juryen sitter det en student fra hvert fakultet samt nestleder av Studentparlamentet. Det er normalt satt av et jurymøte rundt starten av juni hvor vinneren kåres.

Ikke honorert

Ansettelsesettings- og innstillingsutvalg for faglig-administrative lederstillinger (Alle fakulteter)

I innstillingsutvalget er man med på intervju av kandidater til stillingen. Man avgjør sammen med utvalget hvilken kandidat man skal innstille og eventuelt i hvilken rekkefølge. I tilsettingsutvalget vurderer man de kandidatene som innstillingsutvalget avgjorde og avgjør hvilken kandidat som får tilbud om jobben. Men i hver av disse sitter 1 representant for hver innstilling. Altså den representanten som innstiller kan ikke sitte i tilsettingen av den kandidaten, slik at representantene blir fordelt ettersom.

Disse utvalgene er tilgjengelig bare på noen fakulteter

HV = Fakultet for helsevitenskap
LUI = Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
SAM = Fakultet for samfunnsvitenskap
TKD = Fakultet for teknologi, kunst og design

Utvalg for studentsaker/studiesaker (HV, LUI)

Utvalget fatter endelig vedtak om ikke-bestått praksis og behandler søknader om 4.gangs forsøk på eksamen og 3.gangs forsøk på å gjennomføre praksis. Sakene kan variere, men man behandler saker der studenter har behov for tilrettelegging og man er med å avgjøre om behovet er stort nok og om tilretteleggingen lar seg gjøre.

Honorert

Utdanningsutvalget ved A-hus (HV)

Dette utvalget skal være et tverrfaglig rådgivende organ for administrerende direktør i strategiske spørsmål innen medisinske og psykologfaglig utdanning. Ansvarsområdet omfatter utdanninger på bachelor-, master- og PHD-nivå i tillegg til formaliserte videreutdanninger.

Man skal blant annet gi råd vedrørende utvikling av A-hus som god læringsarena, arbeidet for godt samarbeid med utdanningsinstitusjonene om utvikling og gjennomføring av de ulike studiene og anbefale prioritering innen utdanning i tråd med sykehusets strategi og behov for kompetanse.

Honorert

Innstillingsutvalg for instituttleder og studieleder (TKD)

Instiller på kandidater som søker på jobben som instituttleder og studieleder som dermed legges frem for fakultetsledelsen.

Honorert

Ansettelsesutvalget for lederstillinger (LUI, SAM)

Vedtar hvilke søkere som skal ansettes i lederstillinger ved fakultetet.

Honorert

Ansettelsesutvalg for faglig-administrative lederstillinger (HV)

I Ansettelsesutvalget for faglig-administrative lederstillinger vurderer man de kandidatene som innstillingsutvalget avgjorde var best egnet og avgjør hvilken kandidat som får tilbud om jobben. Studenter er inkludert i både innstillingsutvalget og i ansettelsesutvalget, men disse to kan ikke være samme person.

Honorert

Utdanningsutvalget ved Oslo Universitetssykehus (HV)

Utdanningsutvalget ved Oslo universitetssykehus skal være et rådgivende organ i strategiske utdanningsspørsmål. Utvalget skal arbeide med prinsipielle og klinikkovergripende saker av strategisk, koordinerende og praktisk karakter. Både grunn-, videre- og etterutdanning ligger innenfor utvalgets ansvarsområde.

Man skal blant annet gi råd til administrerende direktør ved sykehuset, UiO og OsloMet, arbeide for å fremme betydningen av og heve kvaliteten på utdanning i alle miljøer ved sykehuset og gi råd om utvikling og oppfølging av utdanningsstrategi og handlingsplan.


Instituttnivå

På instituttnivå er det studentrådene som gjennomfører valgene. Dette er verv som handler om praksis, spesifikke fag og emner, samt rutiner og regler på instituttet.
Interessert i verv på instituttnivå? Kontakt ditt Studentråd

Studentrådsstyret

Et studentråd består av klassetillitsvalgte fra alle utdanningene ved ditt institutt, og ledes av studentrådsstyret. Studentrådstyret taler studentenes sak mot instituttledelsen, og sammen med studentrådet jobber de for best mulig læringsmiljø på instituttet og for studentenes faglige rettigheter.

Å delta i studentrådet er en flott mulighet til å engasjere seg lokalt på instituttet og du vil gjøre et viktig arbeid for studentene ved din utdanning. Det gir deg et verdifullt sosialt og faglig nettverk, samt kompetanse og erfaring du neppe får gjennom studiene. Hvis du har lyst til å være med å påvirke din studiehverdag anbefaler vi deg å stille til leder, nestleder eller medlem av ditt studentrådstyre. Her kan du lese mer om oppgavene til studentrådstyrene.

Instituttråd

Instituttrådet er en svært god mulighet for å få gjennomslag for studentenes synspunkt på instituttet. Dessverre er det ikke alle institutter som har et instituttråd. Dersom du synes det burde være dette, ta det opp som en sak i ditt studentråd!

Instituttrådet gir råd til instituttleder og skal bidra til et godt grunnlag for instituttleders beslutninger i viktige spørsmål for instituttet. Det skal ivareta et overordnet og helhetlig syn på virksomheten ved instituttet og drøfte saker av strategisk og prinsipiell betydning for instituttet som blant annet innspill til budsjett og økonomiske rammer og innspill til nye fag- og studieplaner og vesentlige endringer i eksisterende planer, inkludert praksisordninger.

Praksisutvalg

Alle studenter som opplever urettferdigheter, brudd på reglement eller generelt blir dårlig tatt imot i praksis har klagerett. Klagen sendes til praksisutvalget og studenter har krav på at minst en student fra ditt institutt er representert. I dette vervet møter man på ulike utfordringer medstudenter møter mens de er i praksis og det er din oppgave, sammen med ansatte på institutt og i administrasjon å avgjøre om klagen skal få medhold eller ikke. Typiske saker er vedtak om ikke bestått praksis, og kan i særlige tilfeller gi dispensasjon for en tredje og siste praksisperiode.


Studentparlamentets interne verv

Det finnes også andre verv på OsloMet som ikke er i råd og utvalg. Alle vervene under velges på valgmøtet til Studentparlamentet, unntatt valget til selve Studentparlamentet. Medlemmene til Studentparlamentet velges på høstsemesteret.

Studentparlamentet

Studentparlamentet er OsloMets øverste studentorgan, og består av 28 faste studentrepresentanter, samt 28 varaer, fra alle fire fakultetene ved OsloMet. Disse representantene velges hver høst og jobber er å følge opp studentenes faglige, økonomiske og sosiale interesser. Studentparlamentet er med andre ord her for å sikre at studentenes stemme blir hørt i alle saker som angår dem. Ved ledige seter i Studentparlamentet kan Studentenes fakultetsråd ved det respektive fakultet supplere ved å avholde et allmøte. Om du ser at ditt fakultet har ledig plass, kan du ta kontakt med leder av Studentenes Fakultetsråd ved ditt fakultet eller henvende deg til Studentparlamentet.

Studentparlamentets Arbeidsutvalg

Studentparlamentets arbeidsutvalg (AU) består av fire studentrepresentanter som har fri fra studiene i et år for å jobbe 100% med studentpolitikk. AU er Studentparlamentets ansikt utad, og skal jobbe med å formidle Studentparlamentets politikk til studenter og ansatte på OsloMet, andre studentdemokratier eller andre politiske aktører. AU skal også bistå OsloMet i de spørsmål de ønsker innspill fra studenter. I tillegg skal AU ha opplæring og oppfølging av representanter i Studentparlamentet.

Valgkomiteen

Arbeidsoppgaver:
Dersom du er en menneskekjenner som ønsker det beste for Studentparlamentet, burde du stille til valgkomiteen. Valgkomiteen har som oppgave å vurdere kandidater til enkelte av de viktigste vervene for Studentparlamentet. Valgkomiteen bruker mye tid på å lære alle kandidater å kjenne, for å deretter innstille på den de mener er den beste kandidaten. 

Møtevirksomhet: Valgkomiteen møtes sjeldent første halvår, med mindre det må foretas valg og suppleringer gjennom høstsemesteret. På vårsemesteret møtes valgkomiteen hyppigere og det oppfordres til at valgkomiteens medlemmer deltar på Studentparlamentets møter. I perioden frem mot valgmøte møtes valgkomiteen flere ganger i uken for å gjennomføre intervjuer o.l. 

Møteplan: Ingen faste møter. 

Godtgjøring: Det er ingen honorar for dette vervet. 

Antall studenter: 1 leder og 4 representanter

Virketid: 1. juli – 30. juni  

Mer om arbeidet:
Studentparlamentet oppererer med valgkomité. Valgkomitéen har som mandat å legge frem et forslag for parlamentet om hvem de mener er mest egnet til når det kommer til universitetets viktigste verv.

Til noen av vervene vil det bli laget en innstilling (anbefaling) på kandidater av Studentparlamentets valgkomite. Disse vervene vil derfor ha en egen prosess. For alle andre verv stiller kandidatene til valg på selve valgmøtet. En oversikt over alle vervene ligger lenger ned på siden.

For å bli med i valgkomiteens vurdering må man fylle ut kandidatskjema hvor man legger ved profilbilde og CV samt krysser av for de vervene man stiller til. Kandidatskjema legges ut nærmere valg. 

I kandidatskjemaet skal du laste opp CV og svare på spørsmålene som blir tilt i skjemaet. Det vil være en frist for å sende inn skjema.

Valgkomiteen vil kontakte kandidatene etter fristen for å avtale tid for intervju.
OBS! Kandidater til Arbeidsutvalget og Universitetsstyret vil få en Caseoppgave som de skal svare på før intervjuet.

Valgkomiteen kan nås på vkoslomet@gmail.com. Valgkomiteen vil også være tilgjengelig for å treffes på møtene til Studentparlamentet og etter avtale.

Hvert år arrangeres det også en sofaprat på kveldstid. Her får kandidatene til Arbeidsutvalget og Universitetsstyret presentere seg og andre kan stille spørsmål til kandidatene. Arrangementet for sofapraten vil bli godt annonsert.

Hvordan du blir valgt:
Du stiller til valg gjennom å møte opp på selve møtet og melde ifra om ditt kandidatur. Dersom du ikke har mulighet til å delta, men ønsker å stille til valg, kan du sende en henvendelse til Studentparlamentet.

Selv om valgkomitéens innstilling blir lagt fram på møtet, har alle muligheten til å “benke” på den innstilte plassen. I så fall melder du ditt kandidatur etter at innstillingen har blitt lest opp. Om du allerede har meldt ditt kandidatur til valgkomitéen, men ikke blitt innstillt, kan du velge å opprettholde ditt kandidatur.

Alle som stiller til valg har mulighet til å holde en valgtale. For kandidater til Arbeidsutvalget og universitetsstyret har man inntil 3 minutter, mens øvrige verv har 2 minutter.

Frist for å stille til valg:

Frist for å stille til valg er alltid under valget det velges til. Kandidater oppfordres til å møte minimum 30 minutter før oppsatt tid for valget til det vervet de stiller til (se tidsplan). Tidsplanen er veiledende, men et valg vil ikke starte tidligere enn 30 min før oppsatt tid.

Frist for å bli vurdert av valgkomiteen:

Valgkomiteen vurderer og innstiller på kandidater til Arbeidsutvalget, Universitetsstyret, Skikkethetsnemda, Klagenemda og Kontrollkomiteen. For å bli vurdert av valgkomiteen må du registrere ditt kandidatur innen utgangen av fredag 12. april. Dette er fordi valgkomiteen skal ha tid til å intervjue og vurdere kandidater og gi kandidatene til Arbeidsutvalget og Universitetsstyret oppgaver som skal besvares. Det vil være mulig å stille til disse vervene også etter 12. april, men da vil du ikke bli vurdert av valgkomiteen.

For spørsmål rundt valgkomiteens arbeid og innstillinger send mail til vkoslomet@gmail.com.

Kontrollkomiteen

Arbeidsoppgaver:
Er du en regelrytter og opptatt av at ting går sin rette gang? Kontrollkomiteen jobber for at Studentparlamentet og dets arbeidsutvalg følger egne vedtekter og vedtatt politikk. Det er et lærerikt og spennende verv.  

Møtevirksomhet: Kontrollkomiteen må delta på alle møter i Studentparlamentet, som er ca. en gang i måneden. Man har også møterett til Arbeidsutvalgets møter. 

Godtgjøring: Det er ingen honorar for dette vervet. 

Antall studenter: 3 representanter. 1 velges for sommer-sommer, og 2 velges for vinter-vinter.  

Sakspapirer: Sakspapirer til SP-møter sendes ut senest 8 virkedager før møtet, sakspapirer til AU-møter sendes ut senest 24 timer før møtet.  

Virketid:
Sommer: 1. juli – 30. juni
Vinter: 1. januar – 31. desember 


Andre verv eksternt

Det finnes flere verv som velges eksternt eller hvor utvalget er eksternt. Til Velferdstinget velger Studentparlamentet sine representanter på valgmøtet og til verv i Norsk Studentorganisasjon velger de ofte representanter på sitt Landsmøte rundt midten av mai. 

Velferdstinget

Velferdstinget i Oslo og Akershus er Studentsamskipsnadden i Oslo og Akershus (SiO) sitt styrende og lovgivende organ. Velferdstinget er en velferdspolitisk interesseorganisasjon for over 70.000 studenter tilknyttet SiO. Velferdstinget jobber for flest og best mulig velferdstilbud for alle studenter i Oslo og Akershus. OsloMet har 10 faste studentrepresentanter samt 30 varaer som velges av Studentparlamentet på valgmøtet. Det må ofte suppleres til dette vervet da det er mange varaplasser. Kontakt Læringsmiljø og internansvarlig i Arbeidsutvalget for mer informasjon.

Norsk Studentorganisasjon

Norsk Studentorganisasjon (NSO) er den største interesseorganisasjonen for studenter i Norge. Paraplyorganisasjon for studentdemokratier ved høyskoler og universiteter over hele landet. Består av 30 medlemslag og representerer om lag 230 000 studenter. Studentparlamentet ved OsloMet er medlem i Norsk Studentorganisasjon (NSO) og sender 13 delegater til landsmøtet til NSO. Delegatene fra OsloMet velges på valgmøtet til Studentparlamentet.

NSO har også en rekke verv som de fyller på sitt landsmøte og noen også gjennom året. Kontakt NSO dersom du kunne tenke deg å sitte i noen av deres verv.