Håndbok for SFR lederteam
Denne siden inneholder informasjon til deg som er leder eller nestleder i Studentenes fakultetsråd ved ditt fakultet. Her finner du praktisk informasjon, innføringer i styringsdokumenter, hvordan avholde møter, skrive sakspapirer, sikre en god overlapp og mye mer. Vi ønsker alltid tilbakemeldinger på hva som mangler eller bør endres av informasjon. Dette kan sendes til studentparlamentet@oslomet.no.
Del 1: Generelt om studentenes fakultetsråd
Studentenes fakultetsråd (SFR) representerer studentene på fakultetsnivå.
Studentenes fakultetsråd består av SFR-lederteam, studentrådsledere (både leder og nestleder) og representanter fra blant annet Utdanningsutvalget, Forskning og utviklingsutvalget på fakultetsnivå og fakultetsstyre. SFR-lederteam har som en sentral oppgave i vervet som leder/nestleder å delta på jevnlige møter med dekanatet, for å løfte og drøfte sentrale problemstillinger for studentene ved fakultetet.
SFR-lederteam skal gjennom SFR-møtene sikre at problemstillinger på fakultetsnivå kommer frem og ta disse videre med aktuelle aktører.
Lederteamet har det øverste ansvaret for å sikre studentråd på alle institutt ved sitt fakultet. Dersom det ikke eksisterer et styre ved et studentråd, skal SFR-lederteam fylle styrets rolle.
Under tillitsvalgtkonferansen skal SFR-lederteam bidra i opplæringen av tillitsvalgte på sitt fakultet.
1.1 Hvordan er studentdemokratiet bygget opp?
Studentdemokratiet ved OsloMet er strukturert slik at man har studenter som jobber spesifikt opp mot ledelsen på sitt nivå. Klassetillitsvalgte jobber med klassens saker opp mot emneansvarlig og programansvarlig, Studentrådene jobber opp mot instituttledelsen (instituttleder, studieledere, etc.), Studentenes fakultetsråd jobber opp mot fakultetsledelsen (prodekan for utdanning, dekan, fakultetsdirektør). Studentparlamentet jobber opp mot universitetsledelsen (rektor, rektoratet og universitetsstyret).
For at systemet skal fungere er vi avhengig av at alle deler av studentdemokratiet gjør det som tilsier i sin rolle. For at OsloMet skal kunne utvikle seg, må noen si i fra og melde videre. Det er kjernen av tillitsvalgtsystemet.
For å utnytte studentdemokratiet best mulig er det en ting du må huske: «Alltid løs saken på lavest mulig nivå!»
Når saker ikke løses på et nivå, går man sammen med leddet over for å løse det der. Dette systemet er ikke regid og man kan som klassetillitsvalgt gå rett til Studentparlamentet om en sak kan gjelde hele universitetet. Eller hvis man trenger å bli dyttet i riktig retning. Studentparlamentet@oslomet.no
Del 2: Styrende dokumenter
Styrende dokumenter er fellesbetegnelsen for dokumenter som fastsetter rammene, strukturen og retningslinjene for hvordan et organ, i dette tilfellet SFR, skal fungere.
2.1 Samarbeidsavtale mellom studentdemokratiet og OsloMet
Samarbeidsavtalen mellom OsloMet og studentdemokratiet fastsetter rammer og prinsipper for samarbeid mellom OsloMet og de som representerer studentdemokratiet, og tydeliggjør hvordan institusjonen skal legge til rette for studentenes deltakelse, organisering og innflytelse. Avtalen er mellom OsloMet og Studentparlamentets arbeidsutvalg som representanter for studentdemokratiet.
2.2 Vedtekter
Vedtekter er et sett med regler eller retningslinjer som regulerer hvordan Studentparlamentet skal fungere. Vedtektene gir en struktur for drift, beslutningstaking og ansvarsfordeling.
Vedtekter kan kun endres på SFR sitt allmøte eller ekstraordinære allmøte. Hvordan dette gjøres er fastsatt i SFR sine vedtekter.
Gjeldende vedtekter finner du i Teamsrommet til SFR lederforum.
Del 4: SFR-møter
Som lederteam er dere ansvarlige for å avholde SFR-møter. Antall møter i semesteret styres av SFR sine vedtekter. Under finner du lenker til hva som må med i en innkallelse, referat og hvordan du leder selve møtet. Hvert studentråd har sine egne styringsdokumenter som bestemmer hvordan f.eks. møteinnkallelser og valg skal gjøres. Under overlapp med det gamle og det nye styret er det viktig at man går igjennom de styringsdokumentene som studentrådet har.
4.1 Innkalling
Lederteamet skal sende ut en skriftlig møteinnkalling via e-post til alle representantene i sitt SFR (hvem som skal inviteres og når er definert i vedtektene). Kontaktinformasjonen til representantene i SFR skal til enhver tid ligge i SFR lederforum filarkivet.
Om ønskelig, kan lederteam sette nestleder i AU på kopi i e-posten. Det er ikke vanlig at AU deltar som observatør på hvert SFR-møte, men dersom det er ønskelig vil AU kunne komme og svare på eventuelle spørsmål.
Det er mest ryddig å bruke en standardinnkalling, slik at representantene ikke må sette seg inn i noe nytt hver gang. Under finner du en mal for innkalling som kan benyttes.
Huskeliste for møteinnkallelse
Det viktigste når det gjelder møteinnkallelser er at lederteamet blir enige om hvordan man ønsker å gjøre det i sitt SFR. Sjekk alltid hva som står om møteinnkalling i vedtektene.
Under står det generelle tips til hvordan møteinnkallelse kan gjøres på en ryddig mate:
- Innkallelsen må inneholde tid, rom og sted for møtet. Det vil si at du må være tidlig ute med å booke rom!
- Send ut innkallelser i Outlook i god tid! Folk har mye å gjøre.
- Send ut alt som er relevant for møtet samtidig, og prøv å samle alt i ett dokument.
- Ha et standardoppsett på innkallelsen. Bruk gjerne malen på denne siden.
- Gjør det til en møtekultur at alle gir beskjed om de kommer eller ikke. Bruk gjerne nettskjema.no for påmelding. Da kan dere lette holde orden på hvor mange som kommer om dere skal servere mat.
- Send ut påminnelse dagen før.
4.2 Saksliste/sakspapirer
Sakslister bidrar til ryddige møter. En saksliste opplyser om hva man skal snakke om på et møte. Sakslisten er et godt hjelpemiddel underveis i møtet, og kan fungere som en huskeliste for faste saker og hvilke saker man skal diskutere. Sakslisten bør alltid bli lagt ved som vedlegg når du sender ut møteinnkallingen på e-post til SFR. Husk alltid å få med informasjon om saken skal skal diskuteres, også kalt sakspapir, ikke bare en overskrift. Under finner du et eksempel på hvordan en saksliste kan se ut.
Forslag til dagsorden
Sak 00/xx Konstituering
Sak 00/xx Orienteringer – hva vi gjort siden sist
Sak 01/xx Kaffeautomat
Sak 02/xx Møteplan for 2021
Sak 00/xx Eventuelt og Møtekritikk
Forklaringer:
- Alltid start møte med konstituering; valg av ordstyrer og referent, godkjenning av innkalling, saksliste og referatet fra sist møte. Dette er alltid sak 00/xx, hvor xx er årstallet (f.eks. 25)
- Sakene som det står Sak 00/21 foran er faste saker som skal alltid skal være med på hvert møte. Saker som ikke er faste skal numereres slik: 01/21, 02/21 osv. Det første nummeret er saksnummeret (hver år starter man på 01), og det andre tallet er årstallet. 21=2021. 01/21 betyr da «første sak i år 2021».
- «Konstituering» er en fancy måte å si at man skal bli enige om hvordan møtet skal foregå. Her pleier man å velge hvem som skal være ordstyreren, hvem som skal ta referat og om rådet godkjenner de sakspapirene om styret sendte til dem.
- Start alltid semesteret med å vedta en møteplan for studentrådet. Da kan dere planlegge langt frem i tid.
- Avslutt med eventuelt for å få innspill til saker og utfordirnger fra de tillitsvalgte.
Har studentrådet for din periode en Teams-chat? Dette kan være veldig praktisk å ha. Der kan lederteam minne de tillitsvalgte på møter som det er sendt ut innkallelse til. Alltid send innkalling på e-post før det legges ut i chatten. Det er ryddigst og profesjonelt.
Lurer du på noe om dette, eller var noe uklart? Send spørsmål til studentparlamentet@oslomet.no
4.3 Møteledelse
Når du leder et møte er det viktig å være godt orientert om sakene som skal tas opp. En god møteleder legger opp til gode dialoger. Det er ikke bare leder som skal snakke. Prøv å skap diskusjon SFR-medlemmene seg imellom. I tillegg til dette er det også hensiktsmessig å ha en løpende kommunikasjon med for eksempel nestleder av Studentparlamentet, og kunnskap om de forskjellige nivåene i studentdemokratiet. Grunnen til dette er at du kan støte på flere problemstillinger/spørsmål under møter, og det er viktig som leder (dersom du ikke kan svare selv) og da kunne si at du kan ta det videre til rett instans.
Husk også at det er lov å være usikker på hva som er riktig svar, du skal ikke kunne alt, men kanskje du kan finne ut av det til neste møte.
Hva er god møtekultur? Se filmen av Henning Bang i samtale med Vibeke Horn om produktive møter og møtestruktur her.
4.4 Referat/protokoll
Hovedfunksjon til et referat er å oppsummere hva som skjedde på selve møtet. Det er ikke nødvendig at all argumentasjon i enkeltsaker skal være med i referatet, men at man får med seg helheten.
Når man skriver et referat er det smart å ta utgangspunkt i innkallingen. Der står det hvilke saker man skal behandle på møtet, og da er halve jobben gjort. Bruk inkallingen og fyll ut med rød skrift det som blir diskutert og vedtatt på møtet. I tillegg burde et referat inneholde:
- Navn på deltakere
- Dato og sted
- Valg av ordstyrer og referent
- Godkjenning av innkalling, saksliste, og referat fra forrige møte
- Hvilke saker som ble tatt opp
- Hvilke hovedargumenter kom frem
- Hvilke vedtak ble tatt/hva dere bestemte
Protokoll
Hva er egentlig en protokoll og hvilken funksjon har den? Og hva er forskjellen på protokoll og referat?
Forskjellen er hovedsakelig at protokollen skal signeres og at den kun inneholder vedtakene. Et referat har gjerne med hovedargumenter i diskusoner, mens protokollen kun har med forslag og utfall av vedtak. Grunnen til det er for å få på plass det formelle når man velger et nytt styre eller oppnevner personer til ulike råd og utvalg. Protokoll brukes altså gjerne ved valgmøter, årsmøter eller generalforsmaling, avhengig av hva periodens siste møte heter.
Skriv protokollen på samme måte som du ville ha skrevet referatet. På bunnen av dokumentet legger du inn to signeringsfelt som skal signeres av protokollunderskriverne. Det er viktig å huske på at i sakslisten må det legges til at det skal velges to protokollunderskrivere under konstituering. Alle sider skal signeres.
Møtemat
Lederteam kan kjøpe møtemat til SFR-møter og allmøter. Hvordan dette fungerer skal dere få informasjon om av deres kontaktpersoner ved fakultetet. Enten kan dere legge ut for maten og få pengene refundert, eller dere kan få hjelp fra fakultetet til å bestille mat via OsloMet sine rammeavtaler.
Det anbefales å legge inn spørsmål om møtemat i påmeldingsskjema til møte. Eksempelvis.:
- Har du matpreferanser? (Vegetar, vegansk, halal, allergier, annet)
- Skal du spise mat på møtet? (Ja/nei)
Del 5: Allmøte og ekstraordinært allmøte
Studentens fakultetsråd sitt lederteam blir valgt på et allmøte på fakultet på slutten av vårsemesteret. Sittende SFR-lederteam har ansvar for å avholde valg av nytt lederteam. Vervenes varighet er fra 1. juli til 30. juni.
SFR kan foreta suppleringsvalg til SFR lederteam ved å kalle inn til ekstraordinært allmøte ved behov. Studentparlamentets arbeidsutvalg bidrar ved behov.
SK skal hjelpe SFR lederteam med å promotere allmøte på fakultet, dersom SFR lederteam er ute i god nok tid.
5.1 Innkalling
Det er SFR lederteam som sender ut innkalling til SFR allmøte på vårsemesteret innen utgangen av mai og ekstraordinært allmøte på høstsemesteret innen utgangen av august. Innkalling og sakspapirer sendes ut til alle semesterregistrerte studenter ved fakultetet via e-post. Dersom SFR lederteam har utfordringer med å sende ut e-poster til store studentgrupper, kan dere sende e-post med innkalling og vedlegg til noen i AU eller noen i fakultetsledelsen, slik at de kan sende ut for dere.
Det er tradisjon for å ha med en person fra AU på allmøte/ekstraordinært allmøte for å bistå SFR lederteam.
NB! Husk å lage et nettskjema (nettskjema.no) for å ha oversikt over hvor mange som kommer på møtet og hvor mange som skal ha mat.
5.2 Møteledelse
På allmøte og ekstraordinært allmøte gjennomføres det valg til mange ulike verv. Derfor er god møteledelse spesielt viktig på disse møtene. Dere vil trenge personer i flere ulike roller:
- Ordstyrer og bisitter. Deres rolle er å styre talerlisten. Dette er enkelt ved få fremmøtte på møtet, men ved mange oppmøtte (30+) kan det være lurt å ha en bisitter som styrer ordet via nettsiden «Ro i salen». Dette kan AU hjelpe med.
- Referent. Deres rolle er å skrive protokoll fra allmøte/ekstraordinært allmøte. Det er viktig at alle valgresultatene noteres og de at de valgte kandidatene skreves ned med fullt navn og student-e-post.
- Tellekorps. Det anbefales å invitere to personer til å være tellekorps under valg. Disse vil da gå ut av rommet med stemmesedler for å telle stemmene. Deretter vil de komme inn og annonsere resultatet for forsamlingen.
SFR lederteam kan ha noen av disse rollene, men det vil også være behov for å invitere noen til ulike roller – spesielt hvis det er mange påmeldte.
5.3 Protokoll
Hva er egentlig en protokoll og hvilken funksjon har den? Og hva er forskjellen på protokoll og referat?
Forskjellen er hovedsakelig at protokollen skal signeres og at den kun inneholder vedtakene. Et referat har gjerne med hovedargumenter i diskusoner, mens protokollen kun har med forslag og utfall av vedtak. Grunnen til det er for å få på plass det formelle når man velger et nytt styre eller oppnevner personer til ulike råd og utvalg. Protokoll brukes altså gjerne ved valgmøter, årsmøter eller generalforsmaling, avhengig av hva periodens siste møte heter.
Skriv protokollen på samme måte som du ville ha skrevet referatet. På bunnen av dokumentet legger du inn to signeringsfelt som skal signeres av protokollunderskriverne. Det er viktig å huske på at i sakslisten må det legges til at det skal velges to protokollunderskrivere under konstituering. Alle sider skal signeres.
5.4 Møtemat
Lederteam kan kjøpe møtemat til allmøter og ekstraordinære allmøter. Hvordan dette fungerer skal dere få informasjon om av deres kontaktpersoner ved fakultetet. Enten kan dere legge ut for maten og få pengene refundert, eller dere kan få hjelp fra fakultetet til å bestille mat via OsloMet sine rammeavtaler.
Det anbefales å legge inn spørsmål om møtemat i påmeldingsskjema til møte. Eksempelvis.:
- Har du matpreferanser? (Vegetar, vegansk, halal, allergier, annet)
- Skal du spise mat på møtet? (Ja/nei)
Del 6: Møter med fakultetet
Det er fastsatt av samarbeidsavtalen mellom studentdemokratiet og OsloMet at hvert SFR lederteam skal ha sin egen kontaktperson ved fakultetet som gir opplæring og oppfølging i deres verv.
Det er ikke fastsatt hvor ofte SFR lederteam og ledelsen skal ha møter – dette kan dere bli enige med fakultetsledelsen om. Det anbefales å ha jevnlige faste møtepunkter, også uten agenda, for å snakke om saker som SFR lederteam har fått inn eller jobber med, svare på spørsmål fra ledelsen eller få hjelp med saker.
Del 7: Oppfølging av studentrådsstyrer
Gjennom samarbeidsavtalen mellom studentdemokratiet og OsloMet fastsettes det at SFR lederteam skal følge opp studentrådsstyrene tilhørende sitt fakultet. I tilfelle hvor det ikke eksisterer et fungerende studentrådsstyre ved et institutt vil SFR lederteam tre inn som fungerende studentrådsstyre mens de samtidig, i samarbeid med instituttledelsen, oppretter et nytt studentrådsstyre.
Det anbefales å ha jevnlig dialog med studentrådsstyrene, og å dra på besøk på studentrådsmøter.
Del 8: Økonomi
Den grunnleggende bestanddelen i ethvert velfungerende SFR er god regnskap- og budsjettføring. Et regnskap er en oversikt over alle de utgifter og inntekter man har hatt i løpet av et år, mens budsjettet er det man på starten av året forventer å få i inntekter og hvordan man planlegger å bruke disse.
Forventede inntekter og utgifter i et budsjett bør sammenlignes med og baseres på fjorårets regnskap. Her er en Excel-mal for regnskap- og budsjettføring.
Her er en mal for bilagsføring som dere kan benytte. Bilag er et dokument der man skriver ned hva man har brukt penger på, når det ble gjort, og hvilken konto pengene gikk ut fra (eventuelt hvem som la ut på studentrådets vegne). Alle bilag skal ha tilhørende kvittering stiftet fast.
Regnskap og budsjett må godkjennes av studentrådet hvert kalenderår. Her er en mal for refusjon av utlegg.
Hvert SFR lederteam har en egen sum med penger som kan brukes på møtemat og til å dele ut til studentaktiviteter. Hvordan å bruke disse midlene skal dere få informasjon om fra deres kontaktperson ved fakultetet. Ved utfordringer tilknyttet dette kan dere ta kontakt med nestleder i AU.