Er din utdanning FoU-basert?
Alle utdanningene til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) skal være basert det beste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Dette er lovpålagt og en del av strategien til HiOA, men hva innebærer det egentlig å ha en FoU-basert utdanning? Mick Haeley og Alan Jenkins har utformet en modell for å hvis hvordan man kan integrere forskning og utvikling inn i utdanningen (link). Forskningsledet Forskningsledet undervisning er den enkleste og mest grunnleggende måten å få inkludert FoU inn i utdanningen. Dette innebærer at foreleserne og lærerne bruker materiale og metodene basert på og forankret i den nyeste og beste forskningen og utviklingen. Dette er noe man som student skal forvente av den undervisningen man får ved høyere utdanning. Dette legger grunnlaget for at man ved endt utdanning faktisk er forberedt på de utfordringene man møter i arbeidslivet. Forskningsorientert Forskningsorientert undervisning er når studentene får kunnskap om forskningsteori og hvordan man tar i bruk denne teorien og de ulike metodene når en skal forske. På lik linje med forskningsledet undervisning er studentene er dette en mer passiv form å lære om forskning. Dette kan innebære undervisning om forskningsfilosofiene som positivisme eller hermeneutikk, eller forskningsmetoder som intervju, spørreundersøkelse eller eksperimenter. Forskningsundervist Forskningsundervist undervisning er når man tar for seg ulik forskning eller ulike metoder innenfor ditt eget fagfelt, og setter det opp mot hverandre. Etter hvert som man studerer og får større innsikt i forskningen som gjøres på ditt fagfelt oppdager man at det kan være stor uenighet innad i fagfeltet. For å gjøre undervisningen forskningsundervist så presenterer man flere sider av fagfeltet og man diskuterer eller jobber med motsetningene og de ulike sidene som de ulike metodene og forskningen viser. Dette kan for eksempel være kvalitativ og kvantitativ metode satt opp mot hverandre. En statistikk kan si hvor mye tid studenter […]